Laatste nieuws

Altijd weer die wind!

  • 7-9-2015

We hebben toch te maken met een bijzonder vreemd spelletje waarbij we eigenlijk maar bitter weinig in eigen hand hebben. Ik schreef er wel eerder over, de wind!

Hij is er altijd, de wind, hij komt (gelukkig) niet altijd uit dezelfde richting en kan in kracht ook enorm divers zijn. Maar o wat is die wind bepalend voor het al of niet hebben van een goede uitslag.

Afgelopen zaterdag was het weer onze beurt. In positieve zin wel te verstaan, de wind west noord west en dan kan het bingo zijn. Moeten de duiven natuurlijk uit het goede hout gesneden zijn, goed getraind zijn, super gezond zijn maar toch dan is het raak en zie de uitslagen. Weinig op aan te merken mooie serie, redelijk veel prijsduiven wat wil je nog meer. Nou ja wat wil je nog meer.......het had vele malen gekker (mooier) kunnen zijn als die hele grote vogel met die kromme snavel een minuutje langer weg was gebleven. Maar goed u hoort ons verder zeker niet klagen.

Onze beurt dus dit keer. Zijn de duiven aan de andere kant van de afdeling nu niet goed genoeg? Flauwekul natuurlijk ook daar prima duiven, prima getraind, super gezond maar niet opgewassen tegen de wind zo simpel is het.

Komende zaterdag weer veel oost in de wind, dan zou het maar zo anders kunnen zijn. Alhoewel we dan in onze omgeving nog een beetje steun mogen verwachten van onze buur afdeling 10.

Het succes over de aanpak van het jonge duivenseizoen bij ons lijkt een behoorlijke omvang te krijgen. Natuurlijk was afgelopen weekend een kleine domper door slechts een vlucht van 185 kilometer te hebben maar voor het overige is het toch bijzonder dat enkele maatregelen zijn vruchten lijken af te werpen. Ik zeg heel nadrukkelijk lijken af te werpen want zeker weten doen we het nooit natuurlijk. Voor de echte dagfond speler zou het wellicht een slagje zwaarder mogen maar voor de gemiddelde programma speler is het prima.

Betekent straks wel dat ze 11 vluchten in de container hebben gezeten. Hiervan drie vluchten van twee nachten mand en verder telkens los met bijna alle windrichtingen waarbij zelfs een paar keer een hele vervelende zuid oosten wind.

Hoe kan het nu dat er plotseling meer duiven overgehouden worden zoals het nu lijkt.

1. Groepslossing, jazeker helpt enorm mee en zie ik eerder als een groot voordeel dan een nadeel. Waarom? richting  bepalen, het zijn in principe kuddedieren en die leer je het beste zoveel mogelijk de juiste weg richting huis te vliegen. Dat leren doe je niet door ze met een rotgang het hoge noorden in te jagen. Het idee om te stellen dat je bij een massale lossing gelijk de dommerikken kwijt bent lijkt naar het rijk der fabelen gewezen te kunnen worden zo leert enige ervaring inmiddels.

2. Aanzienlijk minder duiven in de mand en dus in de auto? Vast en zeker, meer comfort voor de dieren, de aanwezige zuurstof is voor aanzienlijk minder duiven. Beter bij de drinkbakken. Zou allemaal kunnen.....zou.....heb ook tijden meegemaakt dat in diezelfde manden 38 duiven gingen. Wel even 13 stuks meer en waren de verliezen toen groter? Denk het niet!

3. Een redelijk evenwichtige opbouw van de vluchten met een kort terugnemen van de afstand bij de eerste grote gezamenlijke lossing. Ja ook vast en zeker, zou maar zo een positieve invloed kunnen hebben op het eenvoudiger thuisgeraken van de duiven.

Zijn het dan alleen maar voordelen? Dat valt natuurlijk te betwijfelen, een vlucht meer van een kleine 400 kilometer zou niet fout zijn. Maar of het echt veel uitmaakt voor de verdere carriere van een duif dat valt nog te bezien. Immers het zit er in of het zit er niet in. Daar komt bij des te meer vluchten met een afstand van rond de 400 kilometer voor de jonge duiven des te minder plezier we er aan zullen beleven als jaarling. We moeten natuurlijk geen Belgische taferelen hebben.

Anderzijds een hardere aanpak kan ook een goede aanpak zijn. Meer vluchten met meer afstand, dan zullen er zeker geen pannenkoeken voorop komen. Voor een aantal liefhebbers wellicht veel beter, hangt ook een beetje van je ambitie af. Al moeten we ons wel realiseren dat het gros van ons vliegprogramma bestaat uit vluchten van 100 kilometer tot 350 kilometer. Dat zijn de vluchten waarop de meeste duiven aan de bak moeten en dan past zo'n leerschool als we dit jaar kennen eigenlijk best wel denk ik.

Het grootste voordeel moet in de toekomst nog gaan komen denk ik. Als we deze lijn voort kunnen zetten zijn er veel meer liefhebbers die de gelegenheid hebben en krijgen om een hokje duiven op te bouwen. De vele verliezen van (jonge) duiven is de afgelopen jaren met regelmaat een reden geweest voor leden om te stoppen met de duiven, alhans ik heb dat met enige regelmaat gehoord. Zo van ik kap er mee, kan toch geen jonge duif overhouden of je moet tegenwoordig wel 100 jongen kweken om er 15 over te houden en dat kan en wil ik niet. Toch iets om in het achterhoofd te houden!

Moraal, 100 procent krijgen we het nooit! Er zijn en blijven altijd wensen maar door te experimenteren met de mogelijkheden blijken zaken toch anders en misschien wel beter te kunnen. Voorzichtig op voortborduren zonder door te slaan naar de uitersten zou ik zeggen. Voor iedereen zoveel mogelijk gunstig spel bieden is hierbij een must, dit geldt ook zeker voor de vlieglijnen. Variatie aanbrengen en hier niet te simpel van af wijken zodat meerdere windstreken in de afdeling de kans krijgen om aan de bak te komen.

Terug