Ze zullen enig risico moeten nemen denk ik vandaag. En met ze bedoel ik de LC. In het verleden is er regelmatig gewacht vanwege hardnekkige bewolking maar als vandaag gewacht wordt op het verdwijnen van de wolken dan kunnen we het schudden.
Hier in het noorden lijkt het nog niet zo gek echter in het zuiden reeds bewolkt weer. Kreeg vanmorgen al enkele mailtjes van duivenliefhebbers uit het Brabantse en Gelderse met die meldingen. Waarbij ze beiden aangaven dat het volgen hun zou moeten kunnen.
Helaas nog geen informatie van de LC trouwens behoudens het standaard weerplaatje. Dat is en blijft toch altijd jammer trouwens. Duivenliefhebbers willen weten waar ze aan toe zijn, ze zijn immers vanaf het moment van inkorven hun gevleugelde vrienden kwijt en dus machteloos als het gaat om het wel en wee van de beestjes. Wat is het dan fijn om te weten wat de stand van zaken is. Dit zou eigenlijk ieder half uur geupdate moeten worden op de site.
Dat is in ieder geval super gedaan. Nijvel is los om 7.30 uur. Volgens mij de afgelopen maanden nog nooit zo vroeg gelost! Het was ook de enige optie. Voor of uiterlijk rond 8.00 uur er uit.
Geschatte aankomsttijd ergens tussen 11.30 uur en 11.45 uur denk ik. Even een beetje afhankelijk van de windkracht.
Ook Gennep is gelost en wel om 8.15 uur. Hier een geschatte aankomsttijd tussen 10.15 uur en 10.25 uur snelheden liggen dan rond de 1.200 m.p.m.
Nu ik de windkaart heb bekeken lijkt het mij niet onmogelijk dat de snelheid van Nijvel toch hoger komt te liggen. Aankomsttijd zou zo maar een klein kwartiertje eerder kunnen zijn.
Vanuit het westen meldt de eerste duivin zich boven het hok. Na enkele rondjes landt ze op het dak om vervolgens op de antenne te springen. Het is de NL12-586 "Euphoria" (De Rauw Sablon via Eijerkamp x Titania) die met een snelheid van 1.335,1 m.p.m. uiteindelijk 606 concurrenten in de club voor blijft.
Vervolgens is het maar liefst zes minuten wachten waarna het begint te druppelen. Erg moeizaam allemaal derhalve.
De jonge duiven vallen zo mogelijk nog veel trager. Het eerste jong wordt geklokt om 11.40 uur met een snelheid van 1.200,5 m.p.m. Het is de NL13-971 "Veyron" (Uit Zoon Turbo Magic van Pieter Veenstra x Dochter Ché van Eijerkamp). Een kwartier later arriveert nummer twee. Vervolgens gaat het uitermate langzaam.
In de vereniging zullen beide vluchten goed zijn voor de overwining. Echter de vele achterblijvers in deze hoek zijn natuurlijk een grote smet op het geheel.
Update 15.45 uur: het blijft allemaal moeizaam gaan. Gelukkig druppelt het wel door maar hier totaal nog 36 stuks achterwege.
Gennep: 1 oude duivin
Gennep: 12 taartjongen
Nijvel: 23 jonge duiven
Kortom dat is te veel van het goede, overigens een beeld wat zeker niet onder het gemiddelde ligt hier in de omgeving.
Altijd jammer dat een vlucht zo gaat verlopen. Een oosten wind is prima en daar is ook niets mis mee. Immers ook de andere kant van de afdeling moet de kans krijgen om vroege duiven te klokken. Echter een straffe oosten wind met een vrij westelijk gelegen lossingsplaats blijkt voor veel jonge duiven toch problematisch te zijn. We zullen duimen voor een goede afloop.
Update 16.45 uur:
De uitslagen:
Gennep tegen 607 duiven in de club: 1,4,5,13,14,15 enz. totaal 33 van de 80 in de prijzen 1 op 4 gerekend. En dat is een dikke meevaller voor vandaag. Hier had ik geen rekening mee gehouden.
Nijvel tegen 173 duiven in de club: 1,4,6,8,9,10,13,14,15,16,17 enz. totaal 21 van de 63 in de prijzen 1 op 4 gerekend. En dat is, hoe raar het ook klinken mag, een tegenvaller. Ook hier had ik geen rekening mee gehouden.
Klik hier voor de verenigingsuitslag vanaf Gennep
Klik hier voor de uitslag in samenspel 10 Gennep
Klik hier voor de uitslag in rayon Frisia Oost Gennep
Klik hier voor de verenigingsuitslag van Nijvel
Klik hier voor de uitslag in samenspel 10 Nijvel
Klik hier voor de uitslag in rayon Frisia Oost Nijvel
Update maandagavond nog:
Gennep: 1 oude duivin
Gennep: 5 taartjongen
Nijvel: 12 jonge duiven
Het blijft te veel, dat is zeker maar we getroosten ons maar met de gedachte dat er maar zo heel weinig echt goeie zijn. En dus is de kans dat zo'n echt hele goeie weg is ook bijzonder klein........mocht er al één tussen zitten althans.