Intertekst vanaf Rethel
Het was een NPO vlucht hoor het afgelopen weekend kreeg ik al weer door via een appje. Nee hoor heb ik geantwoord, NPO vluchten bestaan al heel lang niet meer. Alleen een aantal "commerciële" hokken blijft het halstarrig misbruiken. Totaal onjuist, misleidend en niet goed te praten ook.
Het was met alle respect een Grand Prix vlucht. En het is het Neerlands Postduiven Orgaan die daar nog mooie plaatjes van maakt in de vorm van de aloude teletekst pagina's. Prachtig mooi en ook helemaal niks mis mee maar noem het geen NPO vluchten want die zijn al de nodige jaren uit de gratie.
Maar goed voor mij wel een mooie 9e notering op de Grand Prix vlucht jonge duiven vanuit Rethel. Ben er natuurlijk wel blij mee! (zie foto bij dit stukje tekst)
Nog twee weekenden
Het loopt nu rap naar zijn einde. Het einde van het vliegseizoen 2024 bedoel ik daar mee. Eigenlijk wel jammer dat het zo vroeg in september al weer voorbij is. Twee weken langer doorgaan was helemaal niet verkeerd, heel vaak is het weer dan ook nog bijzonder goed. Wat mij betreft twee weken later beginnen in april en langer doorgaan in september dus. Zal hem wel nooit meer worden denk ik.
Maar nog twee weekenden met hopelijk ieder twee vluchten te gaan. Twee keer natour en twee keer jong. Hopelijk kunnen de natourduiven er nog even flink tegen aan. De jonge duiven is wat mij betreft wel klaar eigenlijk, ben al voor 80 procent uit mijn selectie voor volgend jaar alleen daaraan is wel één voorwaarde verbonden, ze moeten nog wel even terugkomen van de komende twee vluchten.
Ik zal overigens enkele jongen niet meer inkorven. Ze kunnen wat mij betreft de toets der kritiek niet doorstaan en ben eigenlijk ook nog huiverig om ze in te korven want voor het zelfde komen ze ook nog een keer bij de eersten aan vanaf de laatste vluchten met de jongen. Met als gevolg dat ze nog een jaartje mogen blijven zitten ook.
Ik ben daar nu twee jaar achter elkaar behoorlijk mee op de koffie gekomen en dat laat ik mij niet weer overkomen. Ze moeten kop kunnen vliegen van 100 tot 300 kilometer hier en het liefst met snelheden boven de 1.400 mpm. Daar en alleen daar selecteer ik op, die vijf vluchten per jaar dat we 1.200 meter vluchten hebben neem ik op de koop toe.
Overigens goede duiven die absoluut kop kunnen vliegen met 1.600 mpm kunnen dat ook met 1.100 mpm en dat kan ik klip en klaar aantonen met resultaten uit de uitslagen. Het is ook daarom dat mijn selectie gericht is op snelheidsvluchten en niet de tragere vluchten want al hoe graag ook ik wel kopwind vluchten wil, ik denk dat nu maar ook in de toekomst meer dan 80% van de vluchten met hoge snelheden vervlogen zullen worden, zal ook wel met het klimaat te maken hebben mogelijk.
Natour
De voorlaatste natourvlucht gaat naar Duffel, afstand 244 kilometer in rechte lijn. Door de gekkigheid uitgehaald door enkele kiesmannen uit onze afdeling zitten we plots weer aan de andere kant van België. Het is niet slim en het is niet handig maar daar is men denk ik inmiddels wel achter gekomen, althans dat hoop ik.
Jonge duiven
De voorlaatste jonge duivenvlucht gaat naar Charleville Mezières, afstand 378 kilometer in rechte lijn. Dit jaar dus geen kortere "terugkom" vlucht en dat is denk ik ook maar beter ook. Ook al zijn de kortere vluchten wel aan mij besteed als het om spelplezier gaat maar ik denk dat het voor de jonge duiven alleen maar beter is.
Noord oost
De wind zal richting het noordoosten gaan is de verwachting. Dat wordt in ieder geval voor de natour dus rats op kop. De jonge duiven zullen er wat minder "last" van hebben ook al schrijf ik het woordje last niet voor niets tussen aanhalingstekens want meestal valt het wel mee met wind op kop. Het is ook wat minder lastig dan die vervelende harde staartwinden want dan waaien ze mijlenver door als ze niet goed op de route liggen althans. Het kost ook vaak meer duiven zegt men en dat klopt helemaal.
Hitteprotocol
Morgenavond misschien wel weer inkorven onder het hitteprotocol. Snappen doe ik er helemaal niets van maar dat zal hem vast en zeker aan mij zelf liggen. Er zullen zeer gegronde redenen aan ten grondslag liggen mag ik hopen. Zo niet dan valt er in de vergadermaanden het nodige te regelen door de kiesmannen. Want het wordt er allemaal niet goedkoper op met die geringe aantal duiven in de manden.
Komende zaterdag lijken de temperaturen redelijk normaal te zijn in ieder geval en daar mogen we onze handen dicht mee knijpen. Stel je voor vluchten aflassen op de laatste dag van augustus vanwege te hoge temperaturen. Moet er niet aan denken!