Laatste nieuws

Les 3 Losplaats 2

  • 7-6-2024

Planning

Volgens (mijn eigen) planning stond voor vandaag de derde leervlucht voor de jonge duiven op mijn programma. Ik wilde een stapje verder gaan naar 10 kilometer en dat betekent voor mij richting Boyl, losplaats 2 zullen we maar zeggen.

Helaas het weer in de vroege ochtend alles behalve ideaal dus daarom eerste de jonge duiven maar  losgelaten zodat ze nog een paar uurtjes om de deur konden trainen.

Boyl

Rond de klok van 10.00 uur begon het dusdanig op te klaren dat de zon er door kwam en er grote blauwe plekken aan de hemel verschenen. Voor mij het signaal om de jongen te pakken en richting Boyl te rijden.

Daar aangekomen werd het zowaar al weer behoorlijk bewolkt maar toch voor mij niet verontrustend zodat ik om 10.25 uur de klepjes opengezet heb. Ze knalden er werkelijk uit om vervolgens hoog weg te trekken de goede richting in.

Jammergenoeg zag ik ze in de verte helemaal bijdraaien en gingen ze daadwerkelijk de verkeerde kant uit. Om een gegeven moment waren ze niet meer te volgen omdat ze hoog tegen het wolkendek aan zaten, althans dat is zoals mijn ogen het waarnamen. Ze zaten natuurlijk echt niet zo hoog als de wolken!

Thuiskomst

Onderweg naar huis konden de ruitenwissers inmiddels behoorlijk aan. Dikke regen en ook niet zo'n klein beetje ook. Zelfs heb ik enkele kleine hagelstenen waargenomen en vooral ook bijzonder donkere luchten. Kortom dikke spijt dat ik ze losgelaten had maar gedane zaken nemen geen keer in dit geval.

Toen ik thuis arriveerde uiteraard nog geen duif te bekennen en dit keer ook niet in de hokken. Het duurde een dik half uur toen de eerste zich melde. Dan bekruipt al direkt het gevoel van oei dat is niet goed. Vijf minuten later was daar nummer twee en precies één uur en tien minuten na lossen kwam daar een koppel van precies 20 stuks. Kijk toen waren er zowaar 22 van de 38 thuis.

Om een lang verhaal kort te maken om 14.00 uur nog vier stuks onderweg. Het duurde tot 16.05 uur toen er weer ééntje als een verzopen kat op de spoetnik viel. Uiteindeijk om bijna 18.00 uur arriveerde de laatste en dus was de koppel weer compleet.

Moraal

Moraal van dit verhaal, altijd scherp blijven en niet te licht denken het komt wel goed. Achteraf goed afgelopen maar het heeft natuurlijk niet gekund. Te licht opgevat en het had ook met gemak anders kunnen aflopen. Even weer aanscherpen dus.

Vrijaf

In het weekend even geen trainingvluchten oftewel even vrijaf en bijkomen van dit bijna echec.

Morgen Rethel

Morgen staat Rethel op het programma. Het lijkt er op dat ze daadwerkelijk gelost kunnen worden en dat ze te maken krijgen met een behoorlijke zuidwesten wind. Hoge snelheden dus en dat is wel een dingetje en voor mij ook wel een klein beetje jammer.

Hoge snelheden betekent dat je ze extra goed moet hebben, zeker vanaf 409 kilometer. Dat heeft mij de praktijk wel geleerd inmiddels. En of ze extra goed zijn heb ik op dit moment nog niet kunnen vaststellen. Kon altijd nog redelijk mee omdat het in ieder geval geen waaivluchten waren waardoor de snelheden lager lagen. Maar als het 1500 mpm en meer gaat worden moeten de kopjes subliem zijn om zich snel en juist te kunnen oriënteren. Hopelijk morgen niet te veel schade en vooral mooie thuiskomsten.

Terug