Grijs
Het wordt weer een lastige dag voor de LC's in ons land en daarmee ook voor al die duivencoaches die zo graag een vlucht willen hebben vandaag. Het weer hier ter plaatse is bijzonder grijs, zie ook de foto bij dit stukje tekst. En dan te bedenken dat het betere weer vanuit het noorden moet komen zo waren de berichten gisteren althans. Als dat zo is kunnen we wel een streep zetten door een lossing voor vandaag.
Whatsapp afdeling 10 & 11
Via het whatsapp kanaal van de beide afdelingen kan de berichtgeving mooi gevolgd worden. Een mooie aanvulling op de media die we al beschikbaar hadden zoals de website en facebook. Toch vele malen effectiever en sneller dan het tradionele antwoordapparaat dat we vroeger in gebruik hadden, was het niet 0511-444554?? Onderstaand bericht staat nu in de whatsapp:
Bericht LC afd.11 Friesland'96:
Zoals verwacht, is het vandaag geen duivenweer en zal een lossing erg lastig worden. Zeer lage bewolking met af en toe (mot) regen op zowel de losplaats als de vlieglijn. Voorlopig wachten we af. Nader bericht rond 12 uur.
Geduld
Kortom een herhaling van zetten wordt het zo langzamerhand, zou er ooit nog een tijd terugkomen dat er om 7.00 uur gelost kan worden?
Uitgesteld
Uiteindelijk wist de herhaling van zetten niet te stoppen en werd er uitgesteld naar morgen oftwel dat is de tweede keer in dit nog prille seizoen al weer. Het heeft niet gekund en de hele dag, ook in Friesland volgens mij, bleef het uitzonderlijk grijs. Buiten het dorp over de weilanden zelfs matige zichten en dat de hele dag. Erg jammer voor degene die niet op zondag wensen te klokken maar beter zo dan los en een rampvlucht.
St. Job in 't Goor
Ja en dan gaan we naar St. Job in 't Goor! Ach als vitessespeler toch wel mooi, als ze goed zijn dan vind ik de afstandjes van rond de 200 tot 250 kilometer prachtig mooi. En aangezien St. Job voor mij 222 kilometer is past zo'n vlucht dus prima bij mij en mijn duiven. Alleen dan moeten ze wel goed zijn en daar doe ik voorlopig even geen uitspraak over. Komt bij dat ze aardig bedorven zijn door de oosten wind dus een mooie vroege draaien op zo'n afstandje in Donkerbroek wordt nog een mooie opgave. Maar proberen doen we het vast en zeker!
Duffel
De letters welke ik hierboven neertypte waren amper koud toen de berichtgeving al weer binnenkwam dat het geen St. Job in 't Goor wordt maar Duffel.
Wat eigenlijk een behoorlijk treurig verhaal. Niks mis met Duffel hoor maar o zoveel mis met onze lossingsplaats databank volgens mij. Wat een communicatie ook denk ik wel eens. Wat missen we wijlen Van der Molen uit Nieuw Roden denk ik ook wel eens. Die man stapte in zijn grote Mercedes en reed volgens mij in de winter alle lossingsplaatsen af om te zien of ze geschikt waren. Trouwens schrijver dezes heeft zelf ook ritjes gemaakt met de voorzitter van N.B.v.Z. afdeling Friesland wijlen Eibert Veenstra. Ook toen stapte ik in een grote Mercedes en reden we o.a. naar Duffel, Strombeek, Rosmalen, Venlo en Sittard kan ik mij nog herinneren. Alleen maar om te kijken of er uberhaupt een vijftal vrachtwagens konden staan en dan ook nog eens verantwoord gelost kon worden. Hoe moeilijk kan het zijn.
In St. Job in 't Goor wonen toch ook duivenliefhebbers die ons kunnen helpen. Benader ze vroegtijdig ergens in maart om te vragen om een kijkje te nemen op de losplaats. Stuur ze vervolgens een bos bloemen voor bewezen diensten en klaar is kees zou ik denken. Maar goed drukte om niks en morgen dus gewoon Duffel, afstand 244 kilometer. Duivensport toch heus wel een mooie hobby hoor!!
Ruim 47.000 duiven
Wat nog veel leuker kan worden is een gezamenlijke lossing met afdeling 9 en 10! Dat zou betekenen ruim 47.000 duiven van drie afdelingen die gelijktijdig het luchtruim in gaan. Van mij mogen ze! Maar zal zo'n vaart vast niet lopen, vraag mij af hoe je met fatsoen zoveel vrachtauto's op een lossingsplaats krijgt. Dat vraagt me nogal wat ruimte lijkt mij. Maar ook dat zal vast goed komen.
Morgen meer...........