Eindelijk enige neerslag! We hebben er lang op moeten wachten maar toch ook hier het nodige vocht. Nog vele malen te weinig natuurlijk maar beter iets dan niets!
Kreeg vanmorgen een mailtje met een linkje erin die verwees naar de website van Peter Theunis. Ja en dan weet je het vaak al.........er wordt weer een mening gevraagd over het één of ander. Nu lees ik zeer regelmatig even de site van Peter maar om de één of andere reden is het er de afgelopen weken even niet van gekomen. Overigens echt een aanrader om hem te volgen. Vaak stof tot nadenken, mooie teksten en een heel enkele keer onzin maar dat hoort er bij en treft u ook op deze site zeker aan!
Maar goed het ging om de passage waarin werd aangegeven dat afdeling Friesland 96 een vlucht heeft afgelast met 30 graden op de vrijdag terwijl het de week ervoor exact gelijk was. Komt er op neer dat het onzin zou zijn volgens de schrijver van het stukje.
Ach wat vind ik er van zo werd mij gevraagd. Het antwoord is simpel, onjuiste weergave van de situatie niet meer en niet minder. De week er voor was het inderdaad 30 graden en is er gevlogen echter de bewuste vrijdagavond was het bij ons achter huis maar liefst 35,6 graden rond de klok van 19.00 uur. Het moment waarop de duiven bij ons de dus zeer warme vrachtauto in moeten. En wat te denken van de temperatuur in ons clubgebouw, tel er maar zeker twee graadjes bij op! Kijk en als dan het vooruitzicht is dat er vrijwel zeker op de zaterdag vanwege (onweer)storingen niet gelost kan worden (hetgeen volgens mij ook zo is uitgekomen) of mogelijk op zijn vroegst rond de middag dan is het besluit toch zeker goed te begrijpen denk ik.
Het beste was geweest, precies ook zoals in de Gou en volgens mij ook in Brabant 2000 is gebeurd, om op zaterdag in te korven en op zondag te vliegen. Super! Echter dat is iets dat op dit moment volgens de regeltjes niet kan en mag in afdeling Friesland. Dat is jammer maar is wel degelijk een besluit waar we allemaal van op de hoogte zijn, kwestie van tijd denk ik.
Kortom iets te makkelijk iets weggeschreven niet meer en niet minder!
Maar laten we het eens hebben over een ander punt dat Peter in zijn stukje tekst aanhaalde! We moeten onze vrachtauto's beter prepareren en dus aanpassen op ander weer. Kijk en dat is volgens mij weer de spijker op zijn kop. Het klimaat in de auto moet vele malen beter beheersbaar worden. Vooral ook op de momenten dat er noodgedwongen sitlgestaan wordt vanwege verkeersomstandigheden. Hij schrijft hier ook over en volgens mij geen speld tussen te krijgen. Kortom we zijn onvoldoende voorbereid om extreme omstandigheden zoals we die de afgelopen weken hebben gekend.
Voor komende zaterdag weer compleet andere omstandigheden. Een stevige zuidwesten wind wellicht en dat is altijd weer een beetje minder dan een kopwindje. Er zullen zaterdag vast meer verliezen zijn dan afgelopen zaterdag is mijn inschatting. Als die "domkoppen" allemaal het hoge noorden in blazen dan weet je op voorhand wat ons te wachten staat. Maar laten we eerst maar weer afwachten of het daadwerkelijk zuid west gaat worden.
Morgen de oude duiven herkoppelen voor de natour. Wordt tijd ook want ze laten bijzonder veel veren vallen reeds. Soms denk je als dat maar goed komt maar het is ieder jaar nog goed gekomen dus zal ook nu wel weer lukken.
Las op de website van onze afdeling dat het jonge duivenprogramma is aangepast. Kan mij er wel in vinden. Maar las tevens dat afdeling 10 ook een aanpassing heeft gedaan waardoor er twee sectorvluchten komen te vervallen. Tja en daar zakt mij de broek dan weer van af. Ik vind het bijna niet te verteren zo iets. Aan alle kanten proberen we en hopen we ook dat er een goede vorm van samenwerking of misschien wel een soort fusie uit gaat rollen binnen nu en niet al te lange termijn. En dan kunnen we niet eens vier vluchten op elkaar afstemmen nadat het warme weer het nodig maakt om een paar aanpassingen te doen? Te gek voor worden, ken van beide kanten de details niet want zo is het natuurlijk wel. Als iets niet op elkaar afgestemd kan worden dan zijn er vast twee partijen die iets niet willen.
Het staat voor mij ook allemaal een beetje haaks op de lap tekst welke tevens op de afdelingssite staat weergegeven m.b.t. samenwerking tussen de afdelingen 10 en 11. Jammer, jammer en nog eens jammer. Overigens is het niet zo dat ik persoonlijk op voorhand sta te springen om een samenwerking door te voeren maar het is wel zo dat we binnen niet al te lange termijn wel gedwongen zullen worden. Het is economisch en mileutechnisch niet meer uitvoerbaar en te verantwoorden om met twee halve auto's richting Frankrijk te rijden.
De voorzitter heeft mij reeds benaderd om zitting te nemen in een onderzoekscommissie die moet gaan bekijken of en wellicht hoe er een mogelijke samenwerking tussen de beide afdelingen mogelijk is. Ik heb zeker getwijfeld maar toch (vooralsnog) maar bedankt voor deze eer.
Op naar zaterdag, voor onze duiven Weert rond de 200 kilometer.